Vil du være med til at gøre en forskel, potentielt redde liv? Så kan du blive førstehjælper for DNHF.

Du vil være den første af op til 3 andre førstehjælpere på ulykkestedet FØR ambulancen kommer, de få minutter kan være livsvigtige.

Du skal være fyldt 18, og medlem, (medlemskab koster 100,-  om året) så kan du få et gratis 7 timers hjerte/lungeredningskursus, herefter bliver du udstyret med en vest med “FØRSTEHJÆLPER” trykt på, denne skal bæres ved udkald da du under udkald er dækket af Region Syddanmarks forsikring i tilfælde af uheld eller skade på materiel eller 3.person

Førstehjælpere har alle en smartphone (Android/IOS), og en app der er linket direkte til Alarmcentralen, når alarmen går får de første 10 førstehjælpere, der er inden for en radius af 3km en alarm på deres mobil, nu kan man vælge at deltage, ELLER afvise udkaldet, man kan være ude af stand til at hjælpe lige i det øjeblik alarmen går.

De første 3 der der godkender udkaldet, får helt automatisk via appen tildelt en rolle i udkaldet, en bliver sendt direkte til skadestedet, den næste bliver sendt til nærmeste hjertestarter og den tredje hjælper de første to eller pårørende på stedet, alle tre ting ikke nødvendigvis i samme rækkefølge.

Du kan læse mere om appen på FirstAED’s hjemmeside her: http://firstaed.com/

Førstehjælper var tidligere Akuthjælper, men da vores førstehjælpere KUN kaldes ud til hjerte/lungeredning så regionen gerne at der for fremtidig brugs skyld var en forskel i betegnelsen.
Akuthjælpere ville nemlig blive kaldt ud til ALT, lige fra trafikulykker til.., ja mere alvorlige ting, derfor blev det besluttet fra start at det ville vi ikke. (Måske et sted i fremtiden?)
Førstehjælpere vil KUN blive kaldt ud til hjerte/lungeredning via deres mobilapp samt støtte og hjælp på stedet.