Tidligere indslag > Info fra 2020

Hjertemagnyl
Dato for denne side medio november 2020

Hej Flemming
Jeg havde i dag et kald kl. 13.37 til en adresse i ?????. Min kone og jeg der begge er akuthjælpere var fremme efter ganske kort tid, patienten fortæller at det er vagtlæge der har ringet 112 da han havde mistanke om en blodprop.
Patienten er kendt med blodpropper og klager over kraftige brystsmerter. Jeg spørger ham om han kan tåle hjertemagnyl, dette bekræfter han sammen med sin datter at han kan. Vi giver ham de 4 tappeletter og han tygger dem og skylder ned med et glas vand. Patiens og hans datter er meget glade for vores hurtige hjælp og takker mange gange.
Ambulancen ankommer og vi informerer om at vi har givet magnyl. Redder overfuser os og siger vredt foran os og patienten at den vil han gerne frabede sig at vi gør det igen, da dette kan påvirke Ekg. Jeg svarer at det er vi instrueret i at gøre, dette ignorerer han.
Hvis vi skal vente med at give medicin til ambulance, kommer ser jeg ikke formålet med at vi medbringer det.

Kære Gitte Jørgensen
Vedhæftede er noget jeg har fået fra en af vores Akuthjælpere.
Nu vil jeg gerne spørge dig, er det sådan at vi først må give hjertemagnyl når Redderne er ankommet, hvis det er tilfældet, vil jeg gerne have det at vide, så vi kan stoppe, og så ikke længere blive undervist i det.
Skal vi fortsætte som hidtil, må Redderne blive orienteret om det, så vi ikke en gang mere skal overfuses foran patient og pårørende.
Håber på et svar fra dig snarest
Formand Nordfyns Hjertestarterforening

Kære Flemming
Akuthjælperne har fået udleveret Hjertemagnyl og retningslinjer for hvornår de skal anvende det jvf. anbefalingerne i Det Europæiske Råd for Genoplivning. Derfor skal I selvfølgelig også give det, så hurtigt som muligt, og inden ambulancen kommer, til de patienter som er beskrevet i jeres vejledning.
Jeg har vedhæftet anbefalingerne – selvom de er på engelsk
Daniel undersøger klagen med redderen og sender dig et svar
Gitte Jørgensen
Præhospital chef, speciallæge i anæstesiolog
Sundhedsplanlægning

Kære Flemming
Nedenstående er svar fra Ambulance Syd om redderadfærd den 8. november.
Ambulance Syd beklager den oplevelse akuthjælperen har fået.
Ambulance Syd vil gøre redderne opmærksomme på, at akuthjælperne i Region Syddanmark har nogle delegerede kompetencer, herunder hjertemagnyl, som gives efter konkret lægelig delegation.
Martin Grum-Nymann
AC-fuldmægtig
Sundhedsplanlægning
Som I kan se af ovenstående korrespondance, skal I stadig give Hjertemagnyl.