Nordfyns Kommune skulle gerne være Fyns bedste kommune at bo og opholde sig i. Nabohjælp er ikke kun noget med at holde øje med mistænkelige personer i området, det er også med at være noget for sine naboer, hvis der opstår sygdom eller hjertestop, for her kan tiden være meget afgørende for en hurtig og bedre helbredelse, uden varige men.

I Nordfyns Kommune er der til dato udannet ca. 250 Førstehjælpere, og senest 1. juni er der heraf Ca. 50 som er opgraderet til Akuthjælpere. Alle disse mennesker er udannede til at hjælpe sine medmennesker i tilfælde af uheld/sygdom eller hjertestop. I tilfælde med hjertestop kommer der hurtigt 1 eller gerne 3 Førstehjælpere frem og begynder med hjertemassage og brug af hjertestarter, i tiden frem til ambulancen kommer. I tilfælde med sygdom eller uheld, er det en Akuthjælper der bliver kaldt, dette vil de blive i tilfælde hvor Alarmcentralen vurderer det vil kunne gøre en forskel, at de kan være fremme, før Ambulancen.

Vi har fortsat et håb om at Kommunen giver alle deres ansatte lov til at deltage i udkald i arbejdstiden, uden løntræk, så vi på denne måde hurtigere kan nå vores mål med de 2 %

Nordfyns Hjertestarterforening har det mål at vi gerne vil nå at få 2 % af befolkningen på Nordfyn som Førstehjælpere/Akuthjælpere og det vil sige vi mangler mange endnu, ca. 300 personer, og disse særlig i de lavt befolkede områder så som, Særslev – Vester Egense-Nørreby-Esterbølle-Smidstrup-Vigerslev-Gamby-Skovsgårde Hindevad-Stillebæk-Væde-Ringe-Ringe Mark-Thorup-Bladstrup-Stensby-Særslev og mange andre.

Vil du hjælpe os med at gøre jeres nærområde mere sikkert at bo i, så meld dig som Førstehjælper, så kan du hjælpe i området rundt om hvor du opholder dig, og få gerne din nabo med, så også de kan hjælpe dig, hvis uheldet er ude, men uanset hvor du bor vil vi gerne gøre brug af din hjælp. Det koster skallede 100 kr. pr. år at være medlem af foreningen, Er du blot en som gerne vil støtte vores arbejde med 100 kr., men ikke ønsker at være Førstehjælpen vil vi sætte stor pris på din støtte. Lige som hvis der er firmaer der gerne vil give et større sponsorat, vil det blive taget imod med stor taknemlighed, pengene går jo til uddannelse og vedligeholdelses kurser. Husk ikke kun de frivillige men også hele bestyrelsen arbejder frivilligt og uden nogen form for vederlag.

Foreningen sørger for uddannelse og efteruddannelse af Førstehjælpere som er gratis for medlemmer Læs mere på vores hjemmeside www.nordfynshjertestarterforeninger.dk

Vi håber ovennævnte måtte have din interesse så kontakt, en af nedenstående for yderligere info. Formand Flemming Sørensen, mail: flunde48@gmail.com tlf.: 40 37 37 67 eller Næstformand Rie Hansen, mail: brie_hansen@hotmail.com tlf.: 51 89 62 69