Nyt for Akuthjælpere

I torsdags var der et kald på Nordfyn, meldingen lød. Nota: m/70 faldet på fortovet svimmel reagerer på stimuli resp forpustet slået ho.

Der var hurtigt 3 der svarede ja, og skyndte sig afsted, hvad der så skete kan i se nedenfor, og det er i sådanne situationer at Akuthjælperordningen er et stort aktiv for Nordfyns Borgere, men det kunne blive endnu bedre hvis vi fik lov til atter at få alle vores førstehjælpere med i systemet, men det mener man ikke fra Region Syd er en god ide, de mener man skal følge det andre Regioner gør, nemlig kun kalde til Hjertestop via Trygfonden, jeg ved godt at der i dette tilfælde ikke er kaldt Hjertestop, men havde vi alle Førstehjælperne med igen var der altid større muligheder for at der kom hjælp i de tyndt befolkede områder, og så kunne vi gøre som der nedenfor bliver fortalt flere steder i Kommunen. Det skal for en god ordens skyld nævnes at Alarm Syd og undertegnede kender navnene på de tre deltagere, og de tre og alle andre der i Nordfyns Kommune er med som Akuthjælper skal have en stor tak for de er tilmeldt vores ordning, men hvor kunne vi godt bruge flere. Rigtig godt at I fik patienten i Ambulancen med gang i hjertet.

Flemming Lunde Sørensen Formand Nordfyns Hjertestarterforening

Hej Flemming Jeg ved ikke, om du nogle gange skal “forsvare” vores ordning eller ej. For mig giver det dog ofte mening at køre ud! Specielt i denne uge modtog jeg et kald, hvor jeg mener der stod, at en mand var faldet og var svimmel. Jeg er hurtig fremme og manden havde hjertestop. Ved dette hjertestop vil der aldrig været kommet hjerteløber, da det ikke bliver meldt som hjertestop!! Mandens hjerte begyndte at slå efter mener det var 9.stød og jeg tror på, at hvis jeg og de to andre akuthjælpere ikke havde været der, så er jeg ikke sikker på at vi havde fået gang i hjertet igen. Lægebilen var i Odense da redderne ringer om stoppet. (Jeg var alene akuthjælper indtil ambulancen kom, så kunne ikke ringe ind og fortælle det var hjertestop.) Det er os akuthjælpere der stod for hjertemassagen, mens de to reddere kan give medicin og ventilation. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan manden har det i dag, men tror at vores hjælp i denne situation var afgørende og var en stor hjælp for de professionelle. Det var en lille succeshistorie, selvfølgelig uden at vide hvordan manden har det eller om han er i live. Vores opgave var at hjælpe med at få gang I hjertet og det lykkedes. God weekend

Vh ????? (Akuthjælper,anon)

Trafikken har da været forfærdelig i de sidste dage, fredag gik det ud over en flok glade studenter, og søndag var der uheld i Hasmark, og sidst men ikke mindst, det forfærdelige uheld i Bogense. Ved alle tre havde vi akuthjælpere på stedet, det første 3 personer i Hasmark 1 og i Bogense 2, og det var det alarmcentralen kunne finde, dette beviser at vi i områderne uden for Otterup by mangler folk, så efter disse kedelige hændelser håber jeg der er flere som vil melde sig til at få uddannelsen, og være med til at hjælpe i deres område.